| Auteur |
Bericht |
Linda
Beheerder

Aangemeld: augustus 2005
Leeftijd: 27 Woonplaats: Hengelo
Huisdieren: 4
|
 Show info
Het is handig om te weten wat je zoal op de show tegenkomt.
1. In de ring zijn er meestal vier mensen actief
de keurmeester - die keurt de hond en geeft een verslag en eventuele kwalifikatie.
de ringmeester - die is verantwoordelijk voor de algemene gang van zaken in de ring en moet zorgen voor het naleven van de regels.
de schrijver - die schrijft het verslag op dat de keurmeester dikteert.
de commissaris - die verzorgt de administratie.
2. Plaatsingen
In elke klas worden maximaal vier honden geplaatst.
Een hond kan diverse kwalifikaties krijgen, afhankelijk van de mening van de keurmeester.
U = Uitmuntend : de hond voldoet goed aan het rasstandaard.
ZG = Zeer Goed : de hond voldoet niet helemaal aan het rasstandaard maar bijna.
G = Goed : de hond voldoet in mindere mate aan het rasstandaard.
M = Matig : de hond voldoet in geringe mate aan het rasstandaard.
B = Belovend
VB = Veel belovend
3. Prijzen
Er worden diverse titels verleend in de ring indien de hond het kwalifikatie Uitmuntend behaalt. Deze titels worden vaak afgekort als volgt:
BOB = Best of Breed = Beste van het ras. Deze hond wordt door keurmeester aangewezen als de beste vertegenwoordiger van het ras op die dag, en de hond vertegenwoordigt het ras tijdens de erekeuringen.
CAC = Certificat d'Aptitude au Championat = Kampioenskaart. De hond die deze prijs wint wordt beschouwd als de beste reu or teef op die dag. U heeft vier van deze CAC kaarten nodig om nederlands kampioen te worden, behaald onder drie verschillende keurmeesters. U kunt ook volstaan met drie van deze CAC kaarten en vier Reserve CAC kaarten. Een hond die CAC behaalt kan ook BOB worden.
Reserve CAC = Reserve kampioenskaart. De tweede reu of teef van de dag wordt aangewezen en kan met het vergaren van vier van deze Reserve CAC kaarten aanpsraak maken op de titel nederlands kampioen. Als de CAC winnaar reeds Nederlands kampioen is, dan krijgt de Reserve CAC winnaar alsnog de CAC kaart.
CACIB = Certificat d'Aptitude au Championat International de Beaute = Internationale kampioen. Deze titel kan alleen gewonnen worden in de Openklas, Gebruikshondenklas en Kampioensklas. Vier van deze kaarten, behaald in drie verschillende landen, waaronder het land van oorsprong van het ras of het land waar de hond woont, onder drie verschillende keurmeesters, kan recht geven op de titel Internationale Kampioen.
Reserve CACIB - wordt verleend voor het geval dat de CACIB winnaar reeds Internationale Kampioen is en dan schuift automatisch de CACIB door naar de Reserve CACIB winnaar.
Indien de winnaar van CAC/CACIB reeds Nederlands kampioen is schuift dit punt automatisch door aan de winnaar van Res.CAC/CACIB
In België is het niet mogelijk om 4X Res.CAC om te zetten in een CAC punt.
Voor België geldt wel: indien de CAC/CACIB winnaar reeds Belgisch kampioen is schuift dit automatisch door naar de Res. CAC/CACIB
In België geld ook de behaalde CAC/CACIB die behaald werd op Brussels Dog Show dubbel. (omdat deze show georganiseerd wordt door KMSH zelf)
Hier kan je ook de titel Brussels Jeugdwinner behalen…
Mijn beesten.: Kyra en Yasu, Misty en Gizmo
|
#1 don 15 Jun, 2006 14:00 |
|
 |
Sponsors

|
|
 |
Walter
|
 Re: Show Info
Linda schreef: CAC = Certificat d'Aptitude au Championat = Kampioenskaart. De hond die deze prijs wint wordt beschouwd als de beste reu or teef op die dag. U heeft vier van deze CAC kaarten nodig om nederlands kampioen te worden, behaald onder drie verschillende keurmeesters. U kunt ook volstaan met drie van deze CAC kaarten en vier Reserve CAC kaarten. Een hond die CAC behaalt kan ook BOB worden.
Reserve CAC = Reserve kampioenskaart. De tweede reu of teef van de dag wordt aangewezen en kan met het vergaren van vier van deze Reserve CAC kaarten aanpsraak maken op de titel nederlands kampioen. Als de CAC winnaar reeds Nederlands kampioen is, dan krijgt de Reserve CAC winnaar alsnog de CAC kaart.
CACIB = Certificat d'Aptitude au Championat International de Beaute = Internationale kampioen. Deze titel kan alleen gewonnen worden in de Openklas, Gebruikshondenklas en Kampioensklas. Vier van deze kaarten, behaald in drie verschillende landen, waaronder het land van oorsprong van het ras of het land waar de hond woont, onder drie verschillende keurmeesters, kan recht geven op de titel Internationale Kampioen.
Reserve CACIB - wordt verleend voor het geval dat de CACIB winnaar reeds Internationale Kampioen is en dan schuift automatisch de CACIB door naar de Reserve CACIB winnaar.
mag ik je bij deze even vermelden dat deze gelden voor Nederland maar verschillend is van land tot land!!
In België worden namelijk de CAC en CACIB steeds tezamen gegeven en de RES. CAC (X4 )of res. CACIB gelden in België niet als punten
|
#2 don 04 Jan, 2007 18:44 |
|
 |
GJ
|
kerselereveld schreef: In België worden namelijk de CAC en CACIB steeds tezamen gegeven en de RES. CAC (X4 )of res. CACIB gelden in België niet als punten 
België is aangesloten bij de FCI en daarom klopt datgene wat Linda schreef over het res.CACIB. Oók in België. Het is een administratieve handeling die achteraf wordt toegepast op het bureau van de FCI.
GJ
|
#3 don 04 Jan, 2007 18:59 |
|
 |
Walter
|
GJ schreef: België is aangesloten bij de FCI en daarom klopt datgene wat Linda schreef over het res.CACIB. Oók in België. Het is een administratieve handeling die achteraf wordt toegepast op het bureau van de FCI.
GJ
Ach wat ben ik toch een domme en achterlijke Belg dat ik niet eens in mijn eigen landje weet dat 4X Res. CAC/CACIB ook bij ons dus geldig is!!! en dat je wel CAC en CACIB apart kan verkrijgen bij ons (ook al doen ze het nooit!!)...
ik moet dringend Sint Hubertus over hun fouten inlichten, want ze brengen leugens naar me toe...
|
#4 don 04 Jan, 2007 21:21 |
|
 |
Walter
|
dit zegt even KKUSH Koninklijke Kynolische Maatschappij Sint Hubertus in haar reglementen over de tentoonstelling:
Toekennen van het CAC en het CACIB op tentoonstellingen
Het CAC en het CACIB worden gelijktijdig en samen aan de beste reu en beste teef toegekend (met minimum “uitmuntend” en van een uitzonderlijke verdienste) in de samengevoegde open-, gebruikshonden-, en kampioensklassen, dus niet in de puppie-, jeugd-, of veteranenklas. Het reserve CAC en het reserve CACIB worden onder dezelfde voorwaarden toegekend aan de tweede beste reu en de tweede beste teef.
Het CAC en het CACIB, respectievelijk Res. CAC en Res. CACIB zijn onafscheidelijk verbonden.
maar zullen dan ook niet correct zijn...
wat heb ik een slechte cursus doorlopen zeg!!!!
|
#5 don 04 Jan, 2007 21:51 |
|
 |
stefan
Jonge hond

Aangemeld: september 2005
Leeftijd: 21 Woonplaats: alkmaar
Huisdieren: 2
|
GJ schreef: België is aangesloten bij de FCI en daarom klopt datgene wat Linda schreef over het res.CACIB. Oók in België. Het is een administratieve handeling die achteraf wordt toegepast op het bureau van de FCI.
GJ
Ach wat ben ik toch een domme en achterlijke Belg dat ik niet eens in mijn eigen landje weet dat 4X Res. CAC/CACIB ook bij ons dus geldig is!!! en dat je wel CAC en CACIB apart kan verkrijgen bij ons (ook al doen ze het nooit!!)...
Volgens mij bedoelt GJ dat in de België ook de punten kunnen doorschuiven, dat een res. cacib ook een heel cacib kan worden als de winnende hond al kampioen is.... en niet dat 4x een res. als 1 heel telt......
citaat:
...in de samengevoegde open-, gebruikshonden-, en kampioensklassen,...
ze moeten hier nog intermediaire klasse aan toevoegen.....
____________ Mijn beesten.: Shiba: Kyra en Kenji
|
#6 don 04 Jan, 2007 22:43 |
|
 |
GJ
|
Beste Kerselereveld,
Linda schreef:
Citaat:
en vervolgens schrijf jij:
Citaat:
mag ik je bij deze even vermelden dat deze gelden voor Nederland maar verschillend is van land tot land!!
In België worden namelijk de CAC en CACIB steeds tezamen gegeven en de RES. CAC (X4 )of res. CACIB gelden in België niet als punten 
daarmee suggereer je dat de betekenis van het toekennen van het res.CACIB in België anders zoiu zijn dan in Nederland.
Vervolgens schreef ik:
Citaat:
België is aangesloten bij de FCI en daarom klopt datgene wat Linda schreef over het res.CACIB. Oók in België. Het is een administratieve handeling die achteraf wordt toegepast op het bureau van de FCI.
De kwalificaties die jij jezelf vervolgens toedicht (domme, achterlijke Belg) zijn voor jouw eigen rekening. 't Leek me nogal overbodig om zo te reageren.
Het (res.)CACIB is iets dat toegekend wordt door de FCI en NIET door de nationale kennelclub, zoals Raad van Beheer of KMSH.
Wanneer ik het idee heb dat er verkeerde informatie wordt verstrekt, dan reageer ik. Mocht mijn informatie niet kloppen, dan neem ik daar graag kennis van.
That's all !!
GJ
|
#7 don 04 Jan, 2007 22:46 |
|
 |
stefan
Jonge hond

|
Toevallig zat ik vanmiddag even op je site te lezen bij showinformatie over hoe het werkt op shows en toen las ik oa dit en ik snap er helemaal niks van. Ik dacht dat ik nu wel een beetje wist hoe het werkt op shows  Jij schrijft dit:
BOB: De beste reu en beste teef komen nog een keertje tegen elkaar uit voor deze titel. Indien de reu de beste is, mag de reserve teef nogmaals een keer uitkomen tegen diezelfde reu om de titel BOB (en omgekeerd ook natuurlijk) het andere geslacht ontvangt de titel BOS
???
EDIT: gaat over Myriams site...
|
#8 don 04 Jan, 2007 22:56 |
|
 |
Ninja
Jonge hond

|
@Stefan wanneer ik iets lees op iemands site wat ik niet begrijp of denk dat het niet helemaal klopt, dan stuur ik die persoon gewoon even een e-mailtje of zo.
Verder heeft iemand, neem ik aan, slecht geslapen.
Ik dacht dat een res.CAC in België en Duitsland niet telde, Kyra is nu dus zowel een Belgisch als een Duits kwartpuntje rijker,.......maar of dat nou zo belangrijk is.....
|
 |
stefan
Jonge hond

|
@Stefan wanneer ik iets lees op iemands site wat ik niet begrijp of denk dat het niet helemaal klopt, dan stuur ik die persoon gewoon even een e-mailtje of zo.
Uiteraard.... tis ook enkel dat het nu zo ter sprake kwam hoor;) Ik dacht, nu we het er toch over hebben vraag ik het gelijk, wie weet steek ik er weer wat van op;)
|
#10 vri 05 Jan, 2007 0:26 |
|
 |
Walter
|
Weet je wat Stefan, ik denk dat jij een perfectionistje bent dat nooit fouten schrijft
pas meteen aan want is een dom typfoutje BOB BOS
hoewel je mijn mailadres hebt en zelfs msn is het toch moeilijk om mij te bereiken, ik heb het bij deze wel begrepen!
maar kom daar vallen prescies mensen over en bij deze bedankt. Ik dacht dat je mijn msn en zelfs mailadres had...
wat GJ betreft
inderdaad de CACIB wordt allemaal auomatisch verwerkt en wel door FCI maar de CAC's zijn in handen van KMSH in Belgë en voor CAC's zijn de regels in ieder land een beetje verschillend.
Misschien kan jij het dan aan de mensen beter uitleggen dan ik. Want schijnbaar ken ik er toch niks van.
Mijn cursus twee maanden geleden die ik gehad heb van de President van KMSH zal dan niet correct gegevens zijn. Mij werd toen geleerd dat in België geen kwartpuntjes worden gegeven en tevens jeugdhonden geen CAC kunnen behalen. ook kan je geen 4X resCAC omzetten in een CAC.
maar als jij het dan wel beter weet, misschien kan je ons dan iets bijleren???
mijn verontschuldiging dat ik eventjes zo heftig reageerde gisteren maar sommige mensen lijken alles op de letter te nemen terwijl je eventjes een verduideling wilt geven dat het in ieder land een beetje verschillend is... als dit dus ook niet meer mag kan ik toch maar beter mijn mondje houden
|
#11 vri 05 Jan, 2007 21:36 |
|
 |
Dwyne
Junior Admin

Aangemeld: september 2006
Leeftijd: 22 Woonplaats: Leeuwarden/Bunnik
Huisdieren: 3
|
Heb beetje zitten neuzen op de site van de KMSH maar kan daar niet vinden hoe die verdelingen nou in elkaar zitten...ben ik ook wel benieuwd naar!
Misschien iemand thuis een boekje met de reglementen ofzo? daar zou het toch goed in moeten staan lijkt mij...
____________ Mijn beesten.: 1 Hangoorkonijn: Caaf 2 KWPN merries: Toplady & Fabulous Future
|
#12 vri 05 Jan, 2007 21:47 |
|
 |
Walter
|
De showreglementen vind je niet terug bij de site van KMSH maar wel op KKUSH
dit is de Koninklijke kynologische maatschappij Sint Hubertus en staat in voor de sporten en voor de reglementeringen.(voor de keurmeesters, verenigingen...)
de internationale reglementering vind je terug in't Engels op de site van FCI
ik geloof op de KKUSH reglementen sectie 4A en dan de reglementen tentoonstelingen blz 6 of 7 of zoiets...
|
#13 vri 05 Jan, 2007 21:52 |
|
 |
GJ
|
kerselereveld schreef:
.....de CAC's zijn in handen van KMSH in Belgë en voor CAC's zijn de regels in ieder land een beetje verschillend....
Beste Kerselereveld,
Lees al het bovenstaande op een rustig moment nog eens terug en dan zul je zien dat ik het nooit over de CAC's heb gehad. Ik schreef over de (res.)CACIB's, omdat ik de indruk had, dat hierover door jou verkeerde infomatie werd verstrekt. Dat is helemaal niet erg, hoor. Het is soms ingewikkelde materie. Maar het zou beter zijn als je wat minder emotioneel zou reageren. Dat geldt ook voor je reactie naar Stefan.
Nogmaals herhaal ik hier wat ik al eerder schreef en dat is dat de informatie, die in het eerste bericht staat van Linda en wat gaat over het res.CACIB WEL klopt.
Hierbij wil ik het graag laten.
GJ
|
#14 vri 05 Jan, 2007 23:28 |
|
 |
stefan
Jonge hond

|
Weet je wat Stefan, ik denk dat jij een perfectionistje bent dat nooit fouten schrijft
pas meteen aan want is een dom typfoutje BOB BOS
hoewel je mijn mailadres hebt en zelfs msn is het toch moeilijk om mij te bereiken, ik heb het bij deze wel begrepen!
maar kom daar vallen prescies mensen over en bij deze bedankt. Ik dacht dat je mijn msn en zelfs mailadres had...
Ik ben inderdaad perfectionistisch, maar dat terzijde... Ik schrijf nooit fouten? Hoe kom je erbij?
Ik vond/vind het een beetje raar om jou een mailtje te sturen met evt. foutjes die op je site staan, helemaal als we verder nooit/zelden contact hebben, en dan mail ik je eens, en dan mail ik zoiets, nee dat vind ik vreemd.... zoals ik al eerder zei, het is ook enkel dat het nu zo ter sprake kwam hoor, jij begon over de showinfo en tis zeer toevallig dat ik het net die middag op je site had gelezen... Ik dacht enkel en alleen, en vergeef me, maar subtiel dingen zeggen is nooit mn sterkste kant, ik vraag gelijk om opheldering (kan natuurlijk altijd zijn dat ik het verkeerd weet), omdat jij toch over dit onderwerp begon. Niet meer en niet minder. Je reactie is inderdaad zoals GJ zegt, zeer emotioneel en zeker niet terecht. Als je liever hebt dat ik je voortaan een mail of pb stuur als ik een foutje op je site zie dan zou ik dat graag horen, want dan doe ik dat voortaan.
|
#15 zat 06 Jan, 2007 1:12 |
|
 |
Ninja
Jonge hond

|
Linda,
Misschien kun je de teksten wat aanpassen.
Zoals Myriam terecht opmerkte, wijkt Nederland af van de omringende landen voor wat betreft de reserves. Op dit forum met een internationaal gezelschap zou ook een wat internationaler opgestelde beschrijving beter op zijn plaats zijn.
Ook mis ik nog het een en ander:
de kwalificaties: B en VB.
het jeugdCAC en het veteranenCAC alswel het jeugdkampioenschap en het veteranenkampioenschap.
Verder zijn er, volgens mij, ook een paar regels aangepast:
een jeugdhond, die dus niet het echte CAC behaald heeft, kan ook BOB worden;
en is het niet meer nodig dat 1 CACIB in het land behaald moet worden waar de hond woont.
#16 zat 06 Jan, 2007 10:15 |
|
 |
stefan
Jonge hond

|
Ik dacht dat een res.CAC in België en Duitsland niet telde, Kyra is nu dus zowel een Belgisch als een Duits kwartpuntje rijker,.......maar of dat nou zo belangrijk is.....
In Duitsland mag je 3 res-DCNH-punten als 1 heel punt tellen, dus die telt zeker wel mee;)
|
#17 zon 07 Jan, 2007 16:01 |
|
 |
GJ
|
Linda schreef: Reserve CACIB - wordt verleend voor het geval dat de CACIB winnaar reeds Internationale Kampioen is en dan schuift automatisch de CACIB door naar de Reserve CACIB winnaar.
Dit geld voor nederland
Nederland wijkt af van de omringende landen voor wat betreft de reserves.
Jammer Linda, dat je je stukje veranderd hebt zoals je het gedaan hebt. De informatie over het res.CACIB (behaald in België) klopt nu niet. Maar goed, ik heb dat hierboven al meerdere malen geschreven, dus ik vind het nu wel prima zo. 't Maakt mij ook niet uit, het is alleen voor de nieuwkomer op de show vervelend en verwarrend dat hij/zij hier verkeerde informatie leest.
GJ
|
#18 vri 12 Jan, 2007 15:34 |
|
 |
|
|