| Auteur |
Bericht |
Linda
Beheerder

Aangemeld: augustus 2005
Leeftijd: 27 Woonplaats: Hengelo
Huisdieren: 4
|
 Verschillende types shiba's
Myriam, Tamara...
It's all yours
Mijn beesten.: Kyra en Yasu, Misty en Gizmo
|
#1 maa 14 Aug, 2006 23:05 |
|
 |
Sponsors

|
|
 |
shinju
Fokker

Leeftijd: 30 Woonplaats: vlaams brabant
|
thanks,
ik zet mij er zo snel mogelijk aan
andere mensen mogen ook toevoegen h?
ps: mag ik foto's van andere sites nemen als ik bronvermelding doe?
____________ Mijn beesten.: Shinju, Ryu en Foxy zijn de drie Shibas ten huize Yama no Kami. Kootje is er natuurlijk ook, onze kat. Mijn kleine wondertjes op aarde....
|
#2 maa 14 Aug, 2006 23:13 |
|
 |
Linda
Beheerder

|
[quote:f057a9e325="shinju"]thanks,
ik zet mij er zo snel mogelijk aan
andere mensen mogen ook toevoegen h?
ps: mag ik foto's van andere sites nemen als ik bronvermelding doe?[/quote:f057a9e325]
Ja mag wel (uiteraard met bronvermelding) maar officieel moet je toestemming vragen van die site.
|
#3 maa 14 Aug, 2006 23:18 |
|
 |
Walter
|
Ja Tamara, Linda, ik sluit me hier ook zo snel mogelijk bij aan maar nu even mijn verontschuldiging...
heb het nog even veel te druk
|
#4 zat 09 Sep, 2006 10:06 |
|
 |
Linda
Beheerder

|
Ik zit met spanning te wachten maar doe rustig aan
|
#5 zat 09 Sep, 2006 18:06 |
|
 |
GJ
|
[quote:c6e847f5ac="Linda"]Ik zit met spanning te wachten maar doe rustig aan[/quote:c6e847f5ac]
Mag ik vragen waar dit over gaat?
GJ
|
#6 zat 09 Sep, 2006 18:29 |
|
 |
Linda
Beheerder

|
Het gaat over dat er verschillende types shiba zijn en myriam ging ons dat uitleggen.
en de verschillende types shiba ging erom dat de keurmeester meer van de oude types hield dan de nieuwere types das was onderanderen aan de snuit te zien.
|
#7 zat 09 Sep, 2006 18:37 |
|
 |
GJ
|
[quote:bfbbc6cc57="Linda"]Het gaat over dat er verschillende types shiba zijn en myriam ging ons dat uitleggen.
en de verschillende types shiba ging erom dat de keurmeester meer van de oude types hield dan de nieuwere types das was onderanderen aan de snuit te zien.[/quote:bfbbc6cc57]
I see....
Ben benieuwd naar de uitleg...
GJ
|
#8 zat 09 Sep, 2006 19:06 |
|
 |
shinju
Fokker

|
sorry mensen maar ik heb geen tijd en vanaf volgende week woensdag helemaal niet
met de verhuis is dit wat in het 100 gelopen
____________ Mijn beesten.: Shinju, Ryu en Foxy zijn de drie Shibas ten huize Yama no Kami. Kootje is er natuurlijk ook, onze kat. Mijn kleine wondertjes op aarde....
|
#9 zat 09 Sep, 2006 19:35 |
|
 |
Jan43
Fokker

|
Oude type,nieuwe type?Het is mijns inziens allemaal een kwestie van smaak!
Volgens mij is er maar 1 standaard bij de FCI en heel misschien is die een ieniminie ooit eens wat aangepast.Elke fokker leest de standaard net even anders en daarbij heb je nooit DE perfecte Shiba waardoor er hier en daar verschil op treed.
Naast de fokker heb je ook keurmeesters die met 1  FCI standaard te maken hebben maar ook keurmeesters lezen elk de standaard net even anders
#10 maa 11 Sep, 2006 13:47 |
|
 |
Linda
Beheerder

|
De ene had een lange smalle snuit en de andere een korte snuit verder zal dat door myriam of tamara nog een keertje worden uitgelegd.
De keuze van de keurmeester is natuurlijk gebaseerd op smaak maar dat geld ook voor de kleur van de shiba de ene keurmeester houd van de rode kleur de andere houd van de b/t kleur.
|
#11 maa 11 Sep, 2006 13:51 |
|
 |
Walter
|
Het gaat niet zozeer enkel over de snuit hoor, maar over het totaalbeeld en dan met name over het hoofd.
Voornamelijk zie je Shiba's met een korte bredere snuit en deze hebben meestal ook een meer gedrongen hoofdje, zij hebben over het algemeen ook een kortere nek, ik noem het meestal het beren-type.
het andere type dat je ook vaak op show ziet heeft een spitsere snuit, meestal ook een scherpere kop en over het algemeen ook een langere nek.(bedenk het nu niet allemaal super extreem alstublieft, je ziet verschil maar het gaat niet over cm-ers)
Gisteren heb ik hier laat op de avond [size=9:904c2c5a05](met een borrel)[/size:904c2c5a05] ook nog over gesproken met de keurmeesters en ook zij zien er verandering in..
Nu blijkt volgens hen dat [size=9:904c2c5a05](en de keurmeesters waren allen hier met elkaar er over eens!)[/size:904c2c5a05]
het spitsere type niet de originele standaard blijkt te zijn.
Dit zou erin gefokt zijn na heel veel jaren.
Het echte oertype zou meer het berentype zijn.
Naar de mening van deze keurmeesters zie je het verschil ook bij de akita's en bij deze honden zie je het verschil veel duidelijker....
zodra ik meer tijd heb zal ik ook trachten foto's hierover te plaatsen om dit te staven, maar verontschuldig mij nu even hiervoor, ik moet nog verschillende verplichtingen nakomen hier die even voorrang krijgen...
Ik spreek niet graag over het oude en het nieuwe type want dit ligt wat te gevoelig bij sommige mensen, laat het een verschil van type Shiba noemen... (ook Akita's blijken deze verandering dus door te maken maar daar verdiep ik me persoonlijk niet zo in...)
Bekijk even de eerste Japanse Shiba's en daarna de Europese honden van nu, dan merk je misschien ook zelf het verschil dat ik bedoel...
Het zijn beiden geen foute types, oh neen,
maar de ene keurmeester ziet liever het ene en de andere ziet liever het andere type...
en sommige streven ook erg naar het oertype van het ras...
wordt nog vervolgd...
|
#12 maa 11 Sep, 2006 15:01 |
|
 |
chantal
Junior

Aangemeld: mei 2006
Leeftijd: 30 Woonplaats: culemborg
Huisdieren: 2
|
 Re: Verschillende Types Shiba's
Dit werd nog vervolgd toch???
Ik ben wel benieuwd!
____________ Dogs are not our whole life, but they make our lives whole.
|
#13 maa 11 Jun, 2007 12:48 |
|
 |
jan
Puppy

Aangemeld: maart 2006
|
 volgens mij is de uitleg verwijderd? kan iemand hem nog eens plaatsen?
|
#14 vri 09 Jan, 2009 17:51 |
|
 |
DAshin
Junior

Aangemeld: december 2008
Leeftijd: 28
|
toevallig had ik net iemand aan de telefoon met wat vraagjes over de shiba
en die besefte bij een fokker dat er honden zijn die ook shiba heten maar die er heeeeeel anders uit zien dan shin ;-)
dus misschien is het leuk om dit onderwerp weer te openen en misschien doormiddel van fotos en tekst het verschil te showen
Mijn beesten.: shin
|
#15 zon 01 Feb, 2009 20:50 |
|
 |
Colake
Junior

Aangemeld: juni 2006
Leeftijd: 28 Woonplaats: Berchem (Antwerpen)
Huisdieren: 3
|
die besefte bij een fokker dat er honden zijn die ook shiba heten maar die er heeeeeel anders uit zien dan shin ;-)
En ze zegen bovendien miaauw ;-)
Sireus nu: Ik heb al de post van dit vrij oude topic even herlezen en ben nu toch ook wel eens benieuwd om foto's te zien van de "beren"-shiba's en de meer spitsere.
Uit de beschrijving vermoed ik dat Hugie de meer spitsere is.
Mijn beesten.: Hugie - shiba inu Kwik en Flupke - goudvissen
|
#16 maa 02 Feb, 2009 15:27 |
|
 |
shinju
Fokker

|
je kan verschillen zien van type tussen landen maar ook zelf tussen verschillende fokkers.
Iedere fokker gaat verder op zijn/haar interpretatie van wat de standaart inhoud en ahoewel deze heel specifiek is kan je er veel kanten mee uit.
ik denk dat julie zelf ook wel veel verschillen in de verschillende foto's op het net en internetwebsites kunnen zien door even te kijken.
|
#17 maa 02 Feb, 2009 17:42 |
|
 |
Colake
Junior

Leeftijd: 28 Woonplaats: Berchem (Antwerpen)
Huisdieren: 3
|
Elke shiba zit er inderdaad net dat kleine beetje anders uit en dat maakt ze net zo leuk :-)
Er zijn er bv. die er verdacht veel uitzien als leeuwen: http://www.321dogs.com/pictures/shiba_inu_2.jpg ;-)
Als je veel foto's wil vergelijken dan kan volgende flickr groep interessant zijn: http://www.flickr.com/groups/myshibainu/
Het lijkt mij een intressante mix te zijn. Als er iemand een beren shiba tegen komt laat het dan maar weten ;-)
Er staat trouwens een post in die groep van iemand die heeft gehoord dat het gezicht van een teddy beer op de snuit van een shiba zou zijn gebaseerd. Dit word echter niet al te sireus genomen
Mijn beesten.: Hugie - shiba inu Kwik en Flupke - goudvissen
|
#18 din 03 Feb, 2009 14:34 |
|
 |
Angelique
Volwassen hond

Leeftijd: 44 Woonplaats: Amstelveen
Huisdieren: 1
|
Ik heb er helemaal geen verstand van maar ik was een keer bij de dierenwinkel en de eigenaar zei dat er twee soorten shiba's waren en dat de ene soort uit de bergen van Japan kwam en de andere soort niet. Geen idee of dit er iets mee te maken heeft??
____________ Mijn beesten.: Yuki is onze shiba van 4 januari 2007
|
#19 din 03 Feb, 2009 20:09 |
|
 |
|
|